Op Sitedeals vond ik een goede vraag van Patrick, die vroeg:
“Ik heb een mooi domein weten te bemachtigen in een van dezelfde branches waarin ik mij begeef. Ik wil de juice van dat domein doorgeven naar (een pagina op) mijn actieve website. Wat is de beste manier?”
Als je het meeste wil halen uit het linkprofiel van een opgekochte website is
het 301 redirecten van de site de beste methode. De hele website redirecten naar jouw relevante pagina kan, maar op url niveau is netter. Vooral als de site-structuur gerelateerd is. Na het instellen van de redirects kan je in Search Console een Adreswijziging doorgeven. Alle backlinks laten bijwerken naar de ‘nieuwe’ site is niet realistisch, maar is theoretisch beter.
Dat werkt super als je een concurrent hebt opgekocht, maar is niet oneindig herhaalbaar. Een backlinkprofiel wat alleen bestaat uit verschillende domein redirects kan gevoelig zijn voor verkeersverlies als deze methode minder effectief wordt. Om je linkprofiel natuurlijker te houden zie je daarom ook methodes waar je de website online laat op een eigen ip-adres en op andere manieren waarde uit de website haal.
Wat dan de beste methode wordt is afhankelijk van de opgekochte website en hoe zichtbaar je met de overname wil zijn, maar je kan hierin erg creatief worden.
Het domeinnaam is te gebruiken als een soort PBN. Zet er een WordPress site op en content om verkeer te krijgen. Uitgaande links kan je dan zorgvuldig kiezen, naar backlinks van je eigen goede backlinks bijvoorbeeld. De luie manier is een homepagina met een startpagina-stijl lijst van links.
Jezelf gaan concurreren kan ook. Als je nog een website op de eerste pagina krijgt funnel je meer verkeer naar jezelf en maak je het andere lastiger. Vooral webshops kunnen hier gebruik van maken door bestellingen whitelabel te blijven leveren en te testen met verschillende prijsstrategieën.
Samengevat, websites opkopen voor de links is en zal een goede manier blijven om een site te promoten. Redirecten is altijd goed, maar pas op bij grootschalig gebruik.